Lakjunk jól!

Párizs, festőszemmel

Ha nem pedagógus lennék, akkor művészettörténetet tanultam volna. Ez mindig eszembe jut az olyan napokon mint a mai, amikor végre eljutottunk a Szépművészeti Múzeum egyik remeknél is remekebb időszakos kiállítására. A Toulouse-Lautrec  litográfiákat bemutató tárlaton jártunk, amelyet a Cafeblog által felajánlott páros ajándékjeggyel néztük meg.

Toulouse-Lautrec,_Henri_de_-_Moulin_Rouge-La_Goulue_-_Google_Art_Project

“A kiállítás különlegessége, hogy a budapesti Lautrec-gyűjtemény ilyen nagyságú szegmense – mintegy százhetven mű – eddig egyetlen alkalommal, 1964-ben volt látható a Szépművészeti Múzeumban. A tárlaton Lautrec művein és korabeli fotókon túl a „belle epoque” Párizsát olyan kuriózumok keltik életre, mint az 1900 körül született mozgófilmek és hangfelvételek, amelyeken Lautrec műveinek szereplőit ismerhetjük fel.” mfab.hu

Jane_Avril_by_Toulouse-Lautrec

queen

caudieux

La-Troupe-De-Mlle-Eglantine

Lautrec_divan_japonais_(poster)_c1892-3

Lautrec_ambassadeurs,_aristide_bruant_(poster)_1892

De mi is az a litográfia? És művészet-e az, ha nem a festő képeit, hanem csak azok egy nyomatát láthatjuk? Én ezekkel a kérdésekkel és egy kis fenntartással érkeztem. Mert amúgy Toulouse-Lautrec benne van a TOP3 francia festőben nálam, sőt, inkább a másik kettő személye változik.  De eddig főleg a festményeit ismertem.

“A litográfia az olajos, zsíros anyagok és a víz kölcsönös taszításának elvén alapul. Egy simára csiszolt porózus kőlapra, többnyire mészkőlapra speciális, koromból és zsírból készült litográfiai krétával rajzolnak. Ez a kőrajz. A kőlapot megnedvesítik, majd olajos nyomdafestéket raknak rá, ami a rajz vonalain megtapad, a kőlap nedves részein viszont nem, így az odakerült festék egyszerűen eltávolítható. A nyomtatásra szánt papírlapot a kőlapra helyezik, majd hozzápréselik. A nagy nyomásra az olajos részek átadják a festéket, így jön létre a litográfia.

A többszínű nyomathoz több kőlap szükséges. Ez esetben minden szín külön kőlapot kap, és ügyelni kell rá, hogy a lapot pontosan helyezzék el, hogy a kontúrok illeszkedjenek.

Toulouse-Lautrec újított az eljáráson, fogkefével seperte fel a festéket, így optikai keveréssel változatos színeket tudott létrehozni plakátjain.” Wikipédia

A kiállítás kiváló. Az első teremben, sőt még belépés előtt bekerülünk Párizs mulató és művésznegyedébe, ahol minden lehetséges: a varieté, a sztárok, a Lányok, az igazi művészet.

Lautrec_la_revue_blanche_(poster)_1895

Brooklyn_Museum_-_Femme_En_Corset_from_Elles_-_Henri_de_Toulouse-Lautrec

alone-elles-1896

a-nagy-paholy-1896

at-the-moulin-rouge-la-goulue-with-her-sister-1892 Elles_par_T-L_frontispiece_by_Henri_de_Toulouse-Lautrec_1896 Loie_Fuller_in_Dance_of_the_Veils_at_the _Folies-Bergere_1893

prostitualtak-az-ebedloasztalnal-1893

the-box-with-the-guilded-mask-1893

TOULOUSE-LAUTREC_Henri_(after)_Elles_La_Clownesse_assise_Lithographie_Arches_France_5850

The-Passenger-In-Cabin-54

Lautrec_may_belfort_(poster)_1895

may-milton-1895

the-englishman-at-the-moulin-rouge-1892

The-Actress-Marcelle-Lender

Különösen izgalmasak – legalábbis számomra – a vázlatok, ceruzarajzok, vagy a nagyon egyszerű színekkel operáló litográfiák.

Brooklyn_Museum_-_Femme_Qui_Se_Peigne_from_Elles_-_Henri_de_Toulouse-Lautrec

Consequence+of+Elles+Sleeping+Woman-1024x768-23651

Elles--Woman-at-Her-Toilette,-Washing-Herself

a-picton-barban-1896

Drága szüleim jóvoltából a kiállítást gyerekmentesen sikerült megnézni, ami nagyon is jó döntés volt, mert Toulouse-Lautrec látásmódja nem igazán gyerekbarát. Azért volt egy kép, amelynek kapcsán beszélgettünk vacsoránál a látottakról.

a-zsoke-1899

Bár azt a kérdést nem tudtuk eldönteni, vajon megismerhettük volna ezt a világot, ha Toulouse-Lautrec nem gazdag grófként járja végig  saját nehéz életét, vagy hová tűnt volna a művészete a betegség nélkül?

henri-de-toulouse-lautrec-henri-de-toulouse-lautrec_i-G-61-6178-RUG1100Z

henri-de-toulouse-lautrec-9509115-1-402

Mikor egy kiállítás végére érek, persze szeretném hazavinni az egészet. Na nem a képeket, csak az emléket, a benyomásokat. Máshol a katarzisban lévő látogatót bevezetik a múzeum boltjába, ahol azonnal megvásárolhatja a kiállítás képanyagát, könyv, illetve a legváltozatosabb formájú és árú reprodukciók formájában – képeslaptól kiváló minőségű plakátig. És persze a kiállítás reklámplakátját is meg lehet venni – aztán remek lakásdekor lesz belőle. Itt könyv volt,  de reprókból csak a 10 000 forint körüli kategória. Az azért kijózanító ár. Pedig már elterveztem, hová kerülne néhány Toulouse-Lautrec a lakásban!

forrás

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLC. oldalra!