Lakjunk jól!

Dolgozósarok vs. otthoni iroda

Otthon dolgozunk? Vagy csak netezünk? Esetleg szeretnénk a hivatalos papírjainkat egy helyen rendben tartani? Azaz dolgozó szobára, vagy dolgozó sarokra van szükségünk?

A számítógép elhelyezése talán mára fontosabb lett, mint az, hová tehetnénk a tévét. Bár az otthoni számítógépek nagyrésze manapság laptop, amihez elvileg nem kell fix munkahely, de szerintem mindenkinek szüksége van azért egy kisebb-nagyobb íróasztalra, ahová lerakhatja az otthoni feladatokkal kapcsolatos dolgokat!


Kétféle munkahelyet kell megkülönböztetni: egyrészt van az otthoni iroda, ami normál munkahely.
Itt ne legyünk túl szerények, olyan berendezést válasszunk, amit irodai használatra javasolnak. Ezek nem olcsók. A szék legyen gurulós, állítható magasságú, karfás, magas háttámlával. Az ülést mindenki próbálgassa saját igénye szerint. Nekem az előző irodában egy olyan (és állítólag nem is drága) székem volt, ami valahogy mélyebb kialakítással készült, egész a térdhajlatig elért az ülőrésze, nem volt nagyon puha. Egészen más volt benne az ülés, nem kellett folyton kínomban lecsúszni, feljebb ülni stb.

Jól néznek ki, de nem rendszeres munkára találták ki!

Tavaly voltunk egy látogatáson a Marcibányi téri mozgássérülteket gondozó intézményben. Ott kipróbálhattunk egy olyan szoftvert, ami azt mutatta, mikor ülünk ideálisan a széken. Máskülönben a vér azonnal összegyűlik a comb alsó részén, vagy máshol:) Egy deréktól lebénult ezt nem érzi, ezért kell külön program, de az egészségeseknek is fontos információ volt, hogy bizony nem mindegy milyen magasra van beállítva a szék, hogyan ér le a láb a földre! Mert a terhelést mi ugyan érezzük, de az évek során simán kialakulnak / romlanak a visszér problémák, gerincfájdalom, fejgörcs és társai.

(Igen, a lakberendezés nem csak a tapétákról és dekorációról szól!)

Ha üzemszerűen használjuk a dolgozószobát, akkor az asztal mérete is lényeges! Számítsuk be a laptop, esetleg monitor helyigényét, hová tesszük a papírokat, amiket olvasunk, a naptárt, a ceruzákat, a dossziékat, amik jó, ha kézre esnek. Ha még a nyomtató is ide kerül, akkor igazán nagy asztalra, vagy sok asztal körülötti polcra lesz szükségünk!

Fény: közhely, hogy milyen fontosak a jó fényviszonyok, és tényleg azok! Nekem még nincs szemüvegem (44), de lassan kellene, mert sokkal rosszabbul látok, mint 5-10 évvel ezelőtt, és ebben bizony az irodai, számítógépes munka a ludas. Azt tanultuk, hogy a fény a domináns kézzel ellentétes oldalról jöjjön, ez viszont csak akkor számít, ha kézzel írunk, ami ugye ritka. Fontos viszont, hogy a monitort ne érje fény, és ha egész nap dolgozunk, úgy legalább a munkaidő nagyobb részében legyen elég a természetes fény!

Normál olvasólámpa így is mindenképpen kell, mert az az igazi szemgyilkolás, amikor a monitor fényére hagyatkozva olvasunk!

Szóval ne a hangulatos kialakítás, hanem az ergonómia, majd a dizájn legyen a sorrend, ha irodát alakítunk ki (akár otthon, akár munkahelyen).

A másik eset, amikor az otthoni gépnek, a netezésnek, emailek megírásához, számlák, stb. rendezéséhez alakítunk ki magunknak helyet. Ott bátran legyen a hangsúly a tetszetős részleteken, legalább kevesebbet ülünk a gép előtt (és többet mesélünk, beszélgetünk, fejezzük ki gyengéd szerelmünket a kedvesünknek, sőt, takarítunk, főzünk, felújítunk, alszunk).

Nevezzük ezeket a miniirodákat női dolgozósarkoknak!

  

Férfiaknál a dolgozósarok sosem hobbi, ők komoly emberek, vagyis mindenképpen jár a hatalmas monitor és asztal, valamint a főnöki szék. A férjem pl. akkor is dolgozik, amikor youtube basszusgitáros videókat néz:)

Ha pedig a családban többünknek van szüksége íróasztalra, munkahelyre, akkor tényleg jól jön egy dolgozószoba, amitalakítsunk ki több munkaállomással. A megosztott szék, asztal véget nem érő viták forrása lehet. Ha egy gyerek jár csak iskolába, akkor lehet, hogy az ő asztalának is jobb helye lesz a dolgozószobában, mint a közös gyerekszobában (ahol a kistesó melléáll leckeírás közben, és elmondja mit milyen színnel dolgozzon ki…).

És lehetnek egyéni igények is. Lehet a dolgozó egyben a családi könyvár, olvasószoba is!

Végül hol legyen a dolgozósarok – ha nincs külön szoba?

Ne a hálóban. Ez nem csak olyan duma, olyan feng-shui, hanem tény. Ha egyedül élsz, akkor csak téged fog zavarni és nyomasztani. Nem kell mindig hasznosítani az időt, a hálószoba a pihenésről szól, nem pedig a munkáról, elintézésről. Ha pedig valakivel megosztod a hálót, akkor már a hálószoba már nem csak a pihenés, hanem az intimitás helye is, amihez sem internet, se félkész munka, se befizetetlen számla nem jön jól.

Otthoni irodát olyan helyre tegyél, ahol munkaidőben nem zavar senki, ha nincs külön szobád. Ez lehet nappali, felső szinten galéria, szélesebb közlekedő, világos és meleg szuterén, beépített padlástér.

forrás: panyizsuzsi

Az alkalmi dolgozósarok pedig jó, ha közel van a forgataghoz, ha úgysem atomfizikai számításokat végzünk mellékállásban. Ebben az esetben el lehet gondolkozni a szekrénybe zárható megoldásokon is.

forrás: Juditu

Kényelmes munkahely és szép környezet. Neked melyik a fontosabb?

Kommentek


Kommenteléshez kérlek, jelentkezz be:

| Regisztráció


Üdvözlünk a Cafeblogon! Belépés Regisztráció Tovább a NLCafé oldalra!